Copii cu nevoi speciale

Care sunt FUNCŢIILE COMPORTAMENTULUI şi cum le abordăm în terapia ABA?

Distribuiți vă rog

Care sunt FUNCŢIILE COMPORTAMENTULUI şi cum le abordăm în terapia ABA?

Oamenii  îşi folosesc comportamentele pentru trei funcţii principale:

1) vor să obţină ceva (vrea kinder, vrea să fie respectat)

2) să scape de ceva (să nu mai coloreze, să nu mai meargă la cinema)

3) caută o stimulare senzorială (se leagănă înainte şi înapoi, îşi răsuceşte părul pe degete)

De remarcat faptul că aceste comportamente apar atunci când nu există antrenare într-o activitate, ne plictisim sau nu există ceva interesant care să ne facă să reacţionăm funcţional. Cu alte cuvinte, facem ceva AUTOMAT.

În ceea ce priveşte terapia ABA, indiferent de diagnosticul copilului cu care lucraţi, recomandarea este să ţineţi un dosar special de comportament, în care scrieţi: ANTECEDENTUL, (ce anume a determinat comportamentul copilului. Ex: a văzut oul kinder) COMPORTAMENTUL, (ex: ţipă) CONSECINŢĂ (care a fost reacţia dvs. ca urmare a comportamentului copilului. Ex: Îi daţi oul)

În acest exemplu, copilul a folosit ţipătul ca şi modalitate de a cere oul, în loc să folosească limbajul. Consecinţa corectă ar fi ca dvs. să îl ajutaţi pe copil să ceară, ori verbal (ou!- dă-mi ou, etc) ori nonverbal. (PECS- să vă dea o poză cu imaginea oului kinder, sau limbajul semnelor)

Spune-i copilului tău cât de mult contează pentru tine și cum venirea lui pe lume ți-a transformat întreaga ta existența. Comandă AICI scrisoarea personalizată pentru copilul tău, pe care să i-o oferi atunci va putea înțelege lumea așa cum este ea.

Dacă, de exemplu, dvs. îi daţi oul ca urmare a ţipătului său, atunci copilul va înţelege că ţipătul este modalitatea de comunicare. Prin urmare, veţi recompensa ţipătul copilului, şi de fiecare dată când va dori să obţină oul, va ţipa.

Dacă al dvs. copil are un comportament inoportun atunci când vrea să scape dintr-o sarcină, (ex: fuge de la masă în mijlocul lecţiei), iar dvs. îl lăsaţi, veţi recompensa fuga sa de la lecţie. Dacă îl veţi bloca şi îl veţi forţa să termine ce are de făcut, veţi creşte comportamentul inoportun. Cel mai bine este să verificaţi DE CE vrea să fugă de sarcină (este prea grea pentru nivelul la care este copilul, îl ţineţi prea mult în sarcină, nu folosiţi recompensă suficientă, nu îl promptaţi suficient astfel încât să înveţe).  Verificarea aceasta o faceţi prin notarea datelor în dosarul de comportament şi analizarea, după fiecare zi, a ce s-a schimbat, sau nu s-a schimbat în comportamentul copilului, ca urmare a consecinţei pe care dvs. aţi aplicat-o sau a antecedentului. Ex: dacă, ţinând copilul prea mult în sarcină, observaţi că fuge, scădeţi timpul petrecut în lecţie.

Ex2: Dacă nu l-aţi recompensat suficient, decideţi ce interval de recompensare folosiţi. – recompensă cu rată variabilă (daţi la intervale iregulate de timp) sau fixă (după fiecare sd, după 2. 3, etc).

Toate aceste decizii trebuie să le luaţi de comun acord, împreună cu echipa de terapeuţi, după analize atente.

* Dacă vrei să scrii pe acest blog, foloseşte formularul de contact.

[ulp id=’C8fFaJbxUq9DpQpZ’]

Distribuiți vă rog

Lasă un comentariu